Відповідно до статті 53 Конституції України, кожен має право на освіту. Освіта є основою інтелектуального, духовного, фізичного і культурного розвитку особистості, її успішної соціалізації, економічного добробуту, запорукою розвитку суспільства, об’єднаного спільними цінностями і культурою, та держави.
Закон України «Про освіту» регулює суспільні відносини, що виникають у процесі реалізації конституційного права людини на освіту, прав та обов’язків фізичних і юридичних осіб, які беруть участь у реалізації цього права, а також визначає компетенцію державних органів та органів місцевого самоврядування у сфері освіти.
Академічна доброчесність – це сукупність етичних принципів та визначених законом правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання та провадження наукової (творчої) діяльності з метою забезпечення довіри до результатів навчання та/або наукових (творчих) досягнень (статті 42 Закону України «Про освіту»).
Принципи академічної доброчесності
Чесність. Науковці зобов’язані використовувати надійні й перевірені методи збору та аналізу даних, а також уникати фальсифікації або фабрикації результатів. Чесність також передбачає правильне цитування джерел та визнання внеску інших дослідників, які були залучені до роботи над спільним проєктом.
Відповідальність. Науковці мають нести відповідальність за свої висновки та методи досліджень. Тому мусять ретельно перевіряти дані перед публікацією та бути впевненими у правдивості використаних джерел.
Повага. Цей принцип полягає у визнанні ідей колег з наукового середовища, поваги до їхньої праці та інтелектуальної власності. Тому обов’язково потрібно дотримуватися правил цитування, уникати плагіату та необґрунтованої критики інших науковців.
Прозорість. Дослідники повинні надавати повну та точну інформацію про всі методи проведення експериментів, отримані дані та зроблені висновки, робити детальний опис експериментальних процедур, а також надавати доступу до проміжних даних, якщо це можливо. Це допомагає іншим науковцям повторювати експерименти та перевіряти їх результати, що сприяє науковому прогресу.
Справедливість. Цей принцип є найважливішим в оцінюванні наукових робіт. Всі праці науковців повинні оцінюватися об’єктивно та неупереджено, незалежно від особистих або професійних зв’язків. Слід використовувати подвійне сліпе рецензування, коли рецензенти не знають, чиї роботи вони оцінюють. Справедливість забезпечує рівні можливості для всіх дослідників та сприяє високій якості наукових публікацій.
Етичність. Дотримання етичних норм дослідницької діяльності передбачає повагу до прав та гідності учасників досліджень, уникнення конфліктів інтересів та дотримання принципів гуманності й справедливості. Етичність забезпечує довіру до наукових досліджень та захищає права всіх учасників.
Дотримання академічної доброчесності педагогічними, науково-педагогічними та науковими працівниками передбачає:
- посилання на джерела інформації у разі використання ідей, розробок, тверджень, відомостей;
- дотримання норм законодавства про авторське право і суміжні права;
- надання достовірної інформації про методики і результати досліджень, джерела використаної інформації та власну педагогічну (науково-педагогічну, творчу) діяльність;
- контроль за дотриманням академічної доброчесності здобувачами освіти;
- об’єктивне оцінювання результатів навчання.
Дотримання академічної доброчесності здобувачами освіти передбачає:
- самостійне виконання навчальних завдань, завдань поточного та підсумкового контролю результатів навчання (для осіб з особливими освітніми потребами ця вимога застосовується з урахуванням їхніх індивідуальних потреб і можливостей);
- посилання на джерела інформації у разі використання ідей, розробок, тверджень, відомостей;
- дотримання норм законодавства про авторське право і суміжні права;
- надання достовірної інформації про результати власної навчальної (наукової, творчої) діяльності, використані методики досліджень і джерела інформації.
Порушенням академічної доброчесності вважається:
академічний плагіат – оприлюднення (частково або повністю) наукових (творчих) результатів, отриманих іншими особами, як результатів власного дослідження (творчості) та/або відтворення опублікованих текстів (оприлюднених творів мистецтва) інших авторів без зазначення авторства;
самоплагіат – оприлюднення (частково або повністю) власних раніше опублікованих наукових результатів як нових наукових результатів;
фабрикація – вигадування даних чи фактів, що використовуються в освітньому процесі або наукових дослідженнях;
фальсифікація – свідома зміна чи модифікація вже наявних даних, що стосуються освітнього процесу чи наукових досліджень;
списування – виконання письмових робіт із залученням зовнішніх джерел інформації, крім дозволених для використання, зокрема під час оцінювання результатів навчання;
обман – надання завідомо неправдивої інформації щодо власної освітньої (наукової, творчої) діяльності чи організації освітнього процесу; формами обману є, зокрема, академічний плагіат, самоплагіат, фабрикація, фальсифікація та списування;
хабарництво – надання (отримання) учасником освітнього процесу чи пропозиція щодо надання (отримання) коштів, майна, послуг, пільг чи будь-яких інших благ матеріального або нематеріального характеру з метою отримання неправомірної переваги в освітньому процесі;
необ’єктивне оцінювання – свідоме завищення або заниження оцінки результатів навчання здобувачів освіти;
надання здобувачам освіти під час проходження ними оцінювання результатів навчання допомоги чи створення перешкод, не передбачених умовами та/або процедурами проходження такого оцінювання;
вплив у будь-якій формі (прохання, умовляння, вказівка, погроза, примушування тощо) на педагогічного (науково-педагогічного) працівника з метою здійснення ним необ’єктивного оцінювання результатів навчання.
З метою контролю за виконанням вимог Положення в ВСП «УТЕФК ДТЕУ» створюється Комісія з питань етики та академічної доброчесності. Основним напрямком діяльності комісії є пропаганда та популяризація академічної доброчесності, ознайомлення учасників освітнього процесу з Положенням та його практичним застосуванням, а також розгляд скаргу у випадку виявлення порушення.
До складу Комісії з питань етики та академічної доброчесності належать:
- Фречка Оксана Василівна – голова комісії, викладач суспільних дисциплін;
- Раті Оксана Леонідівна – заступник директора з навчальної роботи;
- Ігнатко Руслана Іванівна – заступник директора з виховної роботи;
- Бердар Тамара Іванівна – практичний психолог;
- Смочко Валерія Юріївна – викладач фінансових дисциплін, к.е.н.;
- Гайданка Діана Ярославівна – голова первинної профспілкової організації студентів;
- Здендяк Микола Васильович – викладач суспільних дисциплін;
- Зима Юлія Олександрівна – голова Ради студентського самоврядування коледжу;
- Вайда Маріанна Миколаївна – студентка ІІ ФБС А.